Plastpåsar är ständigt förekommande vart man än befinner sig. I matbutiken får man med sig tre, i bokaffären packas böckerna i en, i elektronikbutiken trycks hörlurar och HDMI-sladdar ner i en annan och i klädaffären läggs kläderna i två stora påsar. Dessa släpar man sedan hem,försöker trycka ner i den nedersta lådan i köket och sedan plockar man fram dem för att stoppa i sopkorgen. Och så når påsens liv sitt slut i soprummet och ingen kommer någonsin att se den igen. Det här är oerhört onödigt, kostsamt och dessutom ingen höjdare för miljön. För att inte tala om att påsarna går sönder så fort man packar ner ett par böcker i dem. Det går ju inte att packa särskilt tungt i dem heller, för då brister handtagen eller skär in i fingrarna.
Lösningen? Tygpåsar, naturligtvis. Ännu bättre, tygpåsar med ert företags eller varumärkes logga på. En tygpåse kan packas tungt utan att gå sönder, den är betydligt mycket snyggare och känns lyxigare än en plastpåse och dessutom kommer den med största sannolikhet aldrig att användas som soppåse. Däremot kan den tas med till affären för att man ska slippa betala för ännu en plastpåse som inte får plats i den nedersta lådan i köket och som gör miljön ännu en stor björntjänst.
I kampen mellan plastpåsen och tygpåsen finns det inga som helst fördelar med plastpåsar, den har ingen chans att vinna. Möjligen skulle det vara det att man ibland vill packa orena saker som skor eller liknande, men inte ens där förlorar tygpåsen eftersom det går utmärkt att stoppa den i tvättmaskinen ihop med alla andra textilier som ändå behöver tvättas.
Det skulle väl vara som soppåse plastpåsen har sin plats då, men om lådan i köket mot förmodan någonsin skulle bli tom så finns det mycket billigare och mer miljövänliga alternativ att köpa för att kasta skräpet i.
Så ja till tygpåse för ert företag eller varumärke, nej till plastpåse.