Alla val är bättre än en plastpåse, för miljöns skull, det känner nog de flesta till. En tygpåse som man kan tvätta och återanvända flera gånger kostar kanske någon krona mer men skapar genast en vinst om man jämför med hur många plastpåsar man annars hade köpt (och för den delen sedan kastatbort). Vill man vara ännu snällare mot miljön ska man dessutom tänka på vilken sorts tygpåse man köper.
För att maximera miljövänligheten ska man inte bara köpa en tygpåse utan allra helst köpa en tillverkad i miljöcertifierad bomull. Då vet man att tillverkningsprocessen följer vissa regler som ska göra att miljön skonas.
Ett företag som väljer att marknadsföra sig bl.a. genom att trycka sin logo på tygpåsar, bör givetvis välja en miljöcertifierad variant. I första hand för miljöns skull men också för sin egen. Visar man att företaget bryr sig om miljön genom att välja rätt påse, blir kunden mer positivt inställd och i valet av att handla varor från er eller konkurrenten, som inte använder miljöcertifierade bomullspåsar, är valet för de flesta ganska enkelt.
När ett företag delar ut tryckta tygpåsar på t.ex. en mässa eller ett event kan man med fördel tala om för de presumtiva nya kunder så dyker upp, att just ni använder miljöcertifierade tygpåsar. Säg det personligen när de kommer fram till er monter eller ha en stor skylt på bordet med denna information. Det allra snaraste kan vara att det är tryckt på själva påsarna: företagets logo på framsidan och miljöinformationen på baksidan. Då framstår företaget som trovärdigt och pålitligt.
Alla behöver bidra till att den miljöförstöring som pågår, minskar. Speciellt viktigt kan det vara för stora företag som år efter år har behov av stora resurser som givetvis alltid påverkar världen. Även om man som privatperson kanske inte förstår hur allt hänger ihop är att dela ut miljöcertifierade tygpåsar med en förklaring om varför, ett sätt att få med den vanliga människan på miljötåget.